Sassy RSS feed Sassy Facebook page Sassy Twitter
Групов… шопинг – основното за груповото пазаруване в България
, януари 2011

Ако се огледате, ще видите, че сайтовете за намаления или по-точно, групово пазаруване, никнат като гъби. Не остана ни малък, ни голям играч на родния уеб пазар, който да не изстреля сайт. Няма да сбъркам ако кажа, че това е новата топла вода за сезона 2010-2011 в българския нет. Защо? Какво е толкова привлекателното в тази повдигаща съмнение във всеки истински космат българин бизнес схема?

Заедно с Радо Величков от eha.bg развихме темата. Или по-точно, ние задавахме тънки психологически въпроси, а той охотно отговаряше. Радо е завършил бизнес образованието си в Тексас, а в България е ръководил множество интернет проекти – от сайтове с по няколко страници до сложни корпоративни системи. Последният му проект eha.bg е именно сайт, който събира на едно място най-доброто от българските сайтове за групово пазаруване. Дюшеш.

Какво е групово пазаруване и има ли реална полза от него

При груповото пазаруване най-важното е, че трябва първо да се събере групата и после се случва пазаруването.

За да се активира всяка една от атрактивните сделки е нужно първо да се съберат определен минимален брой купувачи.

Полза определено има, като това е уин-уин модел, където всички печелят… през повечето време.

История на груповото пазаруване

С модела за групови отстъпки се експериментира отдавна, но всъщност явлението набира истинска популярност със стартирането в Чикаго на Groupon.com в самия край на 2008. Само за няколко години Groupon отне короната от Facebook за най-бързо развиващ се онлайн бизнес, като дори отказаха преди месец оферта за 6 млрд. долара от Google. Освен че беше първи, Groupon продължава да е играча, с който всички останали си сверяват часовниците.

Бизнес модел

В бизнес модела няма нищо кой знае колко революционно. Оказва се, че малкия и среден бизнес е изоставал сериозно от потенциала и възможностите за маркетиране и продажби, които интернет предоставя, особено след експлозията на социалните мрежи. Това което Groupon всъщност направиха бе да намерят удачния модел, при това в правилния момент на икономическа криза, с който да вкарат офлайн бизнеса в полезрението на интернет потребителя.

Откъде се вземат всичките тези намаления и кой е луд да дава неща на половин цена

Тръговците/бизнесите дават наистина такива дълбоки отстъпки, че съвсем спокойно може да не направят абсолютно никаква печалба от една дневна сделка. Ако въобще направят печалба тя ще е минимална. Те обаче получават множество бонуси като например допълнителни покупки освен предмета на офертата – т.нар. overage, като очевидно най-голямата стойност за търговците е придобиването на нови клиенти. По всеки един друг традиционен начин това придобиване би било сравнително по-скъпо. Друг ключов момент за търговеца е, че всяка друга реклама трябва да се заплаща предварително, докато тук това не е така.

Сайтовете за групово пазаруване пък подбират търговците и оформят заедно с тях предложенията, администрират плащанията и издаването на ваучерите. За тази си роля те получават дял от всеки продаден ваучер, като по света този дял варира между 20 и 50 %. Това performance-based възнаграждение определя ключова роля на сайтовете – те са отговорни да подберат способни търговци с атрактивни услуги и да структурират и маркетират правилно техните оферти.

Клиентите от своя страна получават две интересни неща. Едното е очевидния бонус да придобият стоки или услуги на уникални цени. Не по-малко атрактивно за потребителите е обаче възможността да научават и да влизат в досег с нови продукти, услуги и търговци – всичко това посещавайки ежедневно множество сайтове за групово пазаравуане или един събирателен сайт като eha.bg.

Скриптът за тези сайтове се продава свободно, но какво в действителност прави един такъв сайт успешен

Огромното усилие на сайтовете е да открият подходящ партньор в лицето на търговеца, който да е способен да разбере и оцени цялата концепция. Оттам насетне трябва да се изпипа офертата до най-малките подробности – ако има неуточнени неща това ще ангажира ресурс под формата на консултанти, които ще трябва да отговарят на клиентите за времето на активност на офертата.

Колко такива сайтове може да поеме нашият пазар

В Щатите има около 400 функциониращи такива сайта и продължават да се раждат нови. Това, което се забелязва там вече е силния фокус на много от новите сайтове – т.е. те заемат ниша, например работят само с ресторанти или предлагат само туристически услуги – очаквам тази година това да започне да се случва и в България. Като добавим липсата на оферти извън 4-5-те големи български града предполагам, че броя на сайтовете ще се закрепи на число над 20 до средата на следващата година. Естествено едни ще бъдат по-успешни, други ще се борят за оцеляване.

Кои са по-добрите български и чужди такива сайтове, които си заслужават да се ползват

Чуждите сайтове практически не представляват интерес, защото 99.99% от офертите им са за локална консумация. Що се касае до България, аз лично не вярвам, че един сайт може или непремнно трябва да е по-добър от друг, защото тук става дума за различни оферти, които се харесват и купуват от различни хора. Затова и създадохме eha.bg, където освен че събираме офертите накуп, потребителят ще може скоро да ги сортира според интересите си.

Понеже българинът е най-големия евреин и арменец взети заедно в търговията, забелязват ли се вече измамни оферти?

Типичния потребител на тази услуга е далеч по-активен и информиран от средното.

Елементарните трикове се улавят, споделят и наказват много бързо.

Сайтовете разбират добре, че подобни селски тарикатлъци са равносилни на прострелване в крака и самите те не позволяват на търговците да излизат с такива оферти. В eha.bg вече предоставяме на потребителите ни възможност да коментират всяка една сделка, а съвсем скоро ще въведем и сортиране на офертите по брой на социалните интеракции (харесвани, коментирани и т.н.). По този начин си представяме, че посредствените сделки ще бъдат маргинализирани от самите потребители.

Съвет към бизнесите, които биха желали да се включат

Търговците трябва да се доверят на опита на сайтовете и много внимателно да премислят условията на офертите си в най-малкия детайл. Основното за което бизнеса трябва да е 100% сигурен е дали ще може да се справи с потока от клиенти без да направи компромис с качеството на услугата. Такъв проблем си създадоха самите Groupon в Токио с новогодишната си оферта – продадоха толкова много ваучери от местен ресторант, че голяма част от клиентите не са могли да бъдат обслужени въобще или е имало сериозни компромиси с качеството на храната. Ето как се справя с тази мини криза CEO-то на Groupon.

↑ Нагоре ↑

  • #1 Nina
    31.01.2011

    Наскоро открих друг сайт, който обединява всички изгодни оферти и според мен е по-добър – vsichkioferti.bg

    ОтговорОтговор

  • #2 procopy
    31.01.2011

    Драга Нина, очевидно сте пропуснала да прочетете условията за коментиране. В тях учтиво молим хората да обосновават твърденията си (това, разбира се, не е приложимо за дежурния ни коментатор lilia, тъй като нейния случай е от вещината на уфолозите), просто защото иначе става малко битовийка. А битовийката е ънкуул. Затова следва да поставим резонният въпрос: „vsichkioferti.bg е по-добър от eha.bg (а може би и от другите), защото?“

    Всъщност искате ли да брендирате този материал?

    ОтговорОтговор

  • #3 Nina
    31.01.2011

    1. Харесва ми как са подредени офертите при тях
    2. Имат офертите на много повече сайтове.
    3. Дизайна им е много по-добър и т.н.

    ОтговорОтговор

  • #4 Групово пазаруване
    23.02.2011

    Сайтовете за групово пазаруване като изброените както и http://www.grupovo.bg etc.
    предлагат оферти с отстъпки между 50% и 90% , което веднага грабва вниманието на потребителите. След появата на най-различни вериги дискаунтъри и аутлети беше съвсем естествено този принцип да заработи и в интернет. Интернет обаче предлага много повече възможности, а именно бързото реализиране на широк спектър от стоки и услуги, удобството за потребителите да пазаруват от вкъщи и много добра възможност на един бизнес да се популяризира без да инвестира в реклама.

    ОтговорОтговор

  • #5 procopy
    24.02.2011

    Чудесно. Само хайде SEO мурафетите другаде.

    ОтговорОтговор

  • #6 droidbul
    26.04.2011

    Има и още 1 нов- май е от скоро – http://bueno.bg. Има някви читави неща, ама като цяло трябва се внимава… аз съм вземал ваучер за няква процедура, и като отида се оказва, че трябва да дам пари за нещо странично, без което не може – подстригвам се, ама сешоара не ми е вкл. в цената – и айдее, 20лв дай за сешоар.. много добре :D

    ОтговорОтговор

  • #7 GiftBox
    05.07.2011

    На 07.07.2011 стартира новото приложение на DoxBox.info за групово пазаруване. Интернет приложението е добре издържано може да видите част от дизайна тук http://www.facebook.com/media/set/?set=a.137055322992694.16952.135535673144659

    ОтговорОтговор

  • #8 kamelia74
    16.07.2011

    Здравейте,
    аз попаднах на един страхотен сайт, който събира всички изгодни оферти за групово пазаруване на едно място! Има много интересни предложения, а и спестява време, защото не се налага да посещавам сайтовете за колективни покупки един по един.

    ОтговорОтговор

  • #9 procopy
    18.07.2011

    Епично, Камелия, епично. Добре, че спряхме връзките в коментарите, иначе кой знае какво щеше да стане. Я някое гуру на бг уеб маркетинга да се появи, я нещо друго…

    ОтговорОтговор

  • #10 Naiven
    21.02.2013

    И аз до скоро бях страстен фен на това пазаруване. Сега се опитвам да алармирам навсякъде, че ние също трябва да сме много внимателни какво купуваме, защото GRABO например не носи абсолютно никаква отговорност ако негов партньор е некоректен. Просто ще се опита да ви седейства, което не е никак обнадеждаващо. По техни думи те превеждат парите на доставчика веднага и ви оставят в неговите ръце и благоволение.
    Моят горчив опит е с Pixy spa, които са усетили пропуска и не ползват платформите за реклама, а за трупане на пари. Пускат десетки оферти по различните сайтове и после искат доплащания от клиентите, за да изпълнят услугата.

    ОтговорОтговор

Коментарът ви съобразен ли е с правилата за поведение в сайта?